Zero afval ondernemingen: realiteit of greenwashing?

U heeft het vast gemerkt: zero afval staat hoog op de agenda. Verpakkingsvrije winkels, how-to tutorials, vernieuwende initiatieven zoals rien de neuf en 2019 en février sans supermarchés hebben deze laatste maanden een enorm succes gekend. Een nieuwe levenswijze lijkt het daglicht te hebben gezien voor sommige consumenten, maar er lijken zich ook nieuwe opportuniteiten aan te bieden voor de ondernemingen. Hoe kan de privésector zelf deze concepten in haar dagelijkse werking integreren zonder het risico te lopen om aan greenwashing te doen?

Mysterie ontrafeld: zero waste, is het mogelijk?

De zero waste of zero afval filosofie beoogt de productie van afvalstoffen waaraan geen nuttige toepassing kan worden verleend, te verminderen, ongeacht of die productie in gezinnen, ondernemingen, verenigingen, administraties of op een andere plaatsen gebeurt. Op termijn mag het enige afval nog uit recycleerbare materialen bestaan, die op de juiste wijze gesorteerd worden en doeltreffend benut worden. De doelstelling is dus een “zero ultieme afval”. Vaak wordt dit gerealiseerd door herbruikbare verpakkingen, knowhow, synergieën en een creatief kantje. Deze filosofie wil rekening houden met en respect betuigen aan onze planeet en haar bewoners en kan voor aanzienlijke besparingen zorgen, afhankelijk van uw uitgangspunt.

Opportuniteiten in een rijzende markt

Zero waste staat in de belangstelling en wint aan populariteit. Er ontstaan zelfs nieuwe bedrijfsmodellen om aan de vraag te voldoen, vaak met een kringloopeconomie aanpak. Of het nu gaat om het organiseren van workshops, verkoop in bulk, of het ontwikkelen van een business rond de deeleconomie (verhuur in plaats van verkoop), de slimmeriken zullen wel weten hoe ze deze nieuwe markt kunnen aanboren. Hier volgen enkele voorbeelden:

  • Functiegeoriënteerde bedrijfsmodellen

    Het typevoorbeeld is dat van Philips Lighting die licht aanbiedt: « Light as a service ». Het is eenvoudig, maar briljant. Door de verkoop van het gebruik (licht) van het artikel in plaats van het artikel zelf (lamp), kon men investeren in zo duurzaam mogelijke producten die gemakkelijk te herstellen zijn.

  • Herstellingen

    Bij hoeveel mensen ligt er niet ergens een oude smartphone onderaan in de kast, terwijl er voortdurend nieuwe smartphones in Europa ingevoerd worden? In een onderneming moeten we geregeld onze apparaten vervangen. Deze telefoons kunnen dus nog nuttig zijn. In het licht van deze tegenstelling, richtte Geoffroy Van Humbeek aSmartWorld op, een start-up die smartphones of tablets die u niet langer gebruikt, opkoopt, herstelt en verkoopt.

  • Verkoop in bulk

    U denkt misschien dat de Brussel de laatste jaren overspoeld werd door winkels met goederen in bulk. Het aanbod blijft nochtans beperkt en voldoet nauwelijks aan de vraag. In 2017, opende The Barn, een biowinkel met producten in bulk, zijn deuren vlakbij Merode. Al na enkele maanden moesten ze hun kassasysteem herzien om de stroom van klanten de baas te blijven, en dit ondanks het vooraf bestaande bio-aanbod in de wijk. Ondertussen hebben ze een tweede winkel geopend. Hoewel dit voorbeeld anekdotisch is, toont het nog meer eens het groeiende belang aan van verkoop in bulk en van het bestaan van nieuwe nichemarkt in Brussel.

  • Deeleconomie

    Na Uber heeft dit samenwerkingsmodel een veelbelovende toekomst. Met Usitoo kunt u werktuigen of voorwerpen uit uw inventaris inruilen tegen verhuurpunten. Aanvankelijk was het platform alleen bestemd voor het delen van voorwerpen onder particulieren, maar ze hebben onlangs een B2B-aanbod ontwikkeld. Het voorkomen van afval vindt soms op minder opvallend wijze plaats. Bij Be Park kunt u parkeerplaatsen huren, en zo vermijden dat er nieuwe aangelegd moeten worden.

Beste praktijken in de onderneming

Een aantal bedrijven die werkzaam zijn op wereldschaal buigen zich voortaan over de vraag hoe ze afval kunnen vermijden: Unilever, Nestlé, PepsiCo… om maar een paar grote merken te noemen die via het initiatief Loop net een programma voor herbruikbare verpakkingen hebben bekendgemaakt. Ze hebben heel goed begrepen dat ze op die kar moeten springen om hun markt uit te breiden.

  • Intelligente preventie

    Technologie kan u helpen om verliezen te vermijden. In de voedingssector kunt u uw overschotten aan het einde van de dag verkopen via Too Good To Go. In welke sector u ook werkt, de technologie van Shayp zal u helpen om waterlekken, zodra ze ontstaan, het hoofd te bieden.

  • De-geprogrammeerde gebruiksduur

    Garanderen uw leveranciers de vervanging van het materiaal dat ze u verschaffen? U kunt duurzaamheid op de agenda zetten door criteria voor herstelbaarheid, of het aanbieden van zo’n hersteldienst in uw aanbestedingen op te nemen. De leveranciers zullen zich door overleg en samenwerking ook kunnen onderscheiden bij hun andere klanten.

Opgelet: bescherm het imago van uw merk

Een ander aspect waarmee u rekening moet houden is dat van uw reputatie. Misstappen worden makkelijk afgestraft door burgers en pers. Delhaize wist snel de polemiek de kop in te drukken over een getrouwheidsactie waar met te grote plastic verpakkingen werd gewerkt. Haar reputatie heeft echter wel een deuk opgelopen. Het creëren van een EcoTeam, een interdepartementaal team dat het milieubeheer van een onderneming onder de loep neemt, is een maatregel die makkelijk kan worden ingevoerd en deze problemen kan voorkomen.

Welke steun krijgt u?

Zero waste krijgt politieke steun, en wordt voor het jaar 2018 voortgestuwd als hoofdthema door Céline Fremault, de Brusselse Milieuminister. Er bestaan talrijke maatregelen om de ondernemingen te steunen die willen starten met het behoud van hun middelen.

  • Nieuwe businessmodellen

    Hack Belgium, het festival van de innovatie, is een evenement dat u niet links mag laten liggen om uw ideeën te testen. Het milieuteam van Beci, de verantwoordelijke voor het Brussels Green Network, zal al uw vragen beantwoorden en kan bij uw bedrijf een diagnose stellen om u bij de stappen te begeleiden (green@beci.be). Tot slaat kan de gratis Resilience Coaching er voor u voor zorgen dat uw business zo wordt aangepast dat hij gepaard gaat met een duurzame toekomst in de ruime zin van het woord.

  • Voedingszaken en HoReCa

    De voedingszaken en de HoReCa kunnen voortaan een beroep doen op hun eigen facilitator om hen te ondersteunen bij hun initiatieven om afval te voorkomen: zerowasteretail@leefmilieu.brussels. Er werd een nieuwe oproep gelanceerd, en de beste praktijken die hieruit naar voor komen, zullen op grote schaal verspreid worden vanaf mei.

  • Zero waste evenement

    Raadpleeg de praktische gids “Meetings Go Green” om de ecologische voetafdruk van uw evenementen te verminderen.

  • Ecodesign van verpakkingen

    Wilt u uw verpakkingen duurzamer maken? Valipac en Fost Plus hebben de nuttige informatie, hulpmiddelen en beste prakijken op een website gebundeld: www.preventpack.be. Ze verlenen u trouwens beide advies en begeleiden u in de richting van ecologisch ontwerpen.

  • Zero Afval Salon 2019

    De eerste editie van het Zero Afval Salon was een enorm succes: het salon kreeg maar liefst tussen 8.000 en 10.000 bezoekers over de vloer in Thurn & Taxis. Het salon 2019 wordt over twee dagen gespreid in de loop van de maand november. De vrijdag is bestemd voor de bedrijfswereld, de zaterdag voor het grote publiek.

Gaat u ermee van start?

 

Contact :

Fiona Craddock – +32 2 210 01 71 | green@beci.be.

Dit artikel wordt u aangeboden door Fiona Craddock, green@beci.be.

Ook u kunt bijdragen tot de inhoud van onze website en een plaats verwerven als referentie voor onze bezoekers. Deel uw expertise, uw verfrissende ideeën en uw visie met ons. Wij zullen uw tekst publiceren indien hij beantwoordt aan de behoeften van de Brusselse ondernemingen en als u hem zowel in het Nederlands als in het Frans aanlevert.